Mamma Med Tvångssyndrom, Tourettes Syndrom, Ångest....

Direktlänk till inlägg 1 november 2008

Otroligt Gripande

Av Karolina - 1 november 2008 17:04

I söndags visade SVT en dokumentär om Tvångssyndrom. Den handlade om en kvinna som levt med Tvångssyndrom i många år. Hennes äldsta son har spelat in filmen och följt henne under 5 år.


Resultatet blev då denna dokumentären, "Glöm Ej Bort Att Älska Varandra".

En otroligt gripande historia som gav mig många tårar. Att se hennes fruktansvärda lidande och hennes meningslösa, men livsviktiga tvångshandlingar.

Hon kämpar sig igenom varje dag för att hennes familj ska "överleva".

Man får se hennes gå runt i bara trosor och högklackade skor ute på gården, mitt i vintern, se henne torka av saker, hålla smittor borta, använda papper i mängder m.m


Jag rekomenderar alla starkt att gå in på SVT och titta på denna filmen. Den är 1 timme lång och värd varenda sekund.


http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=13276&a=1286810&lid=is_mediaplayer_search&lpos=4


Varje dag är en oerhörd kamp för oss tvångssjuka, där det handlar om liv eller död. Saker som för dom flesta är självklara och normala, är för oss som att bestiga ett berg. Ett berg av ångest, smärta och tårar.

Jag brukar säga till folk att när man får en tvångstanke och ångestattack så känns det som att man sett döden.

Tänk er att stå vid en busshållsplats och vänta på en buss, när du ser bussen komma emot dig i full fart. Han kommer att köra på dig och du kommer med största sannolikhet inte att överleva. Där står du med dina två barn och måste snabbt rädda era liv.


Jag var väldigt sjuk år 2003 och 2004. I December 2004 började jag äta tabletter mot Tvångssyndrom och det tog inte många veckor innan jag var väldigt mycket bättre.

Så, nu i April i år slutade jag med medicinen när jag blev gravid och har sedan dess haft det lite svårt igen. Men jag har kämpat varje dag i en form av livskamp och överlevt.


Jag skulle offentligt vilja gå ut i Bloggen och tacka Tomas, som under denna tiden fått ta väldigt mycket. Han har tagit upp mig och torkat av mig när jag fallit. Han har lyssnat på mig och försökt resonera med mig som ingen människa någonsin gjort.


Jag vill även tacka min exman, Fredrik som kämpat med mig i alla andra år innan dess. Han har alltid visat mig förståelse och sett hur Tvångssyndrom kan förstöra en hel familj. Utan Fredrik hade jag kanske inte fått den hjälpen jag har behövt i vården.


 
 
Jannica

Jannica

4 november 2008 11:54

Hej!
En kram går ju alltid att ordna även om du bor långt ifrån.
Jag såg också dokumentären om tvångssyndrom och jag kan inte sätta mig in hur det är men förstår att det måste vara hemskt att leva med det.
Synd att samhället inte är mer förstående för den här sjukdomen.Kämpa på så gott det går. Kram/ Jannica

http://jannica.bloggagratis.se/2008/10

 
Ingen bild

Bella

28 mars 2010 07:30

Hej på dig !! Den filmen skulle jag vilja se men jag vet inte var man får tag i den :o(
/Mvh Bella

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 13 december 2011 06:32

Jag måste verkligen ha gjort något fint i livet som har välsignats med dessa underbara pojkar i mitt liv? Tänk att få vakna upp varje morgon och veta att hela ens liv ligger och sover i rummen bredvid?   För att dela med mig av vad jag vaknar til...

Av Karolina - 12 januari 2011 00:09


  How wonderful life is, while you're in the world.        ...

Av Karolina - 11 januari 2011 01:37


Hej!   Det var ett tag sedan jag skrev sist. Det har hunnit vara julafton och nyår. Allt gick bra förutom en lättare ångestattack på julafton. Jag fick nog en dag i mellandagarna på alla dessa fruktansvärda panikångestattacker så jag säkte hjäl...

Av Karolina - 23 december 2010 22:03

Julen har alltid varit en glädjetid för mig. Jag älskade Julen förr och det var min absolut bästa högtid på året. De senaste åren har jag dock fått ångest över Julen. Det är något som gör mig ledsen. Det är något som mitt hjärta sörjer.   Jag har...

Av Karolina - 13 december 2010 01:28


Jag måste finnas, jag måste. De lever sitt liv genom mig...      ...

Presentation


En tjej som kämpar varje sekund av ångest, oro och tvångssyndrom. Samtidigt som jag måste klara av att vara en mamma åt mina söner.

Följ Min Blogg

bloglovin bloglovin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar

Länkar

Räknare

Vädret Trelleborg

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards